Przewodnik po ofercie Antelope Audio

2020-09-01
Przewodnik po ofercie Antelope Audio

Gdy ponad sześć lat temu firma Antelope Audio, znana już dobrze na rynku audiofilskim, ale debiutująca wśród producentów sprzętu studyjnego, pokazała trzydziestodwukanałowy przetwornik ADDA Orion32, wywołała prawdziwe trzęsienie ziemi. Do tego czasu interfejsy pozwalały zazwyczaj na konwersję ośmiu, góra szesnastu kanałów poprzez USB, a tu nieznana szerzej firma w podobnej cenie wprowadzała możliwość rejestracji aż trzydziestu dwóch śladów jednocześnie! I choć początkowo interfejs nie zawsze zachowywał się stabilnie, tej rewolucji nic nie było już w stanie zatrzymać.

Dość szybko opracowano solidne sterowniki, i nim inni producenci zdążyli zareagować, firma Antelope Audio podbiła stawkę, wprowadzając kolejne modele, posiadające stabilne sterowniki, przetworniki o wybitnej dynamice, przekraczającej przyjęte standardy, oraz posiadające procesory, które pozwalały na uruchomienie emulacji analogowych klasyków studyjnych w technologii FPGA.

Platforma FPGA była nie tylko ogromnym postępem w stosunku do stosowanych dotychczas procesorów DSP w aspekcie technologicznym, ale jednocześnie pozwoliła na wprowadzenie rewolucyjnych brzmieniowo rozwiązań w zakresie emulacji urządzeń analogowych. Antelope Audio potraktowała zadanie bardzo poważnie, o pomoc w napisaniu emulacji zwracając się do uznanych specjalistów ze świata analogowego outboardu. To właśnie w celu uzyskania maksymalnej wierności wtyczek klasycznym pierwowzorom o pomoc w przygotowaniu emulacji vintage’owych korektorów inżynierowie Antelope zwrócili się do analogowych wyjadaczy, czyli firmy BAE. Podobny model działania przyjęto przy tworzeniu pozostałych wtyczek pokładowych, konsultując wyniki tych prac z takimi sławami jak laureat Grammy, Michael Brauer.

Kolejnym krokiem na drodze rozwoju technologicznego jest platforma Synergy Core, łącząca zalety rozwiązań FPGA i DSP, gwarantująca nie tylko wyjątkową stabilność, bezlatencyjność i precyzję procesowania dźwięku, ale wprowadzająca przemianę generacyjną w zakresie przetwarzania ADDA. Interfejsy generacji trzeciej i Synergy Core ponownie podniosły poprzeczkę, wyznaczając nowe standardy i doprowadzając dynamikę  procesowania DA na poziom 139 dB!

W tej chwili Antelope wyznacza standardy technologiczne w branży, jest też najbardziej  doinwestowaną i najprężniej działającą marką na rynku przetworników studyjnych. Postęp technologiczny nieubłaganie ciągnie w kierunku cyfrowych emulacji urządzeń analogowych, zaś Antelope Audio każdym kolejnym pokoleniem swoich interfejsów coraz silniej przypomina, że analogowe zabawki powoli staną się luksusem, który będzie miał swoje umocowanie przede wszystkim w sentymencie, nostalgii i przyzwyczajeniu.

By lepiej zrozumieć, jakie są korzenie urządzeń marki Antelope, jaki model wybrać w zależności od potrzeb i oczekiwanej funkcjonalności, przygotowaliśmy krótki przewodnik po urządzeniach tej marki. Zapraszamy do lektury, link w bio.

Od wielu lat firma Antelope Audio jest synonimem doskonałego taktowania urządzeń studyjnych, między innymi dzięki takim konstrukcjom jak doskonały zegar atomowy 10MX. Opierając się na bogatym doświadczeniu Igora Levina, założyciela i głównego inżyniera firmy, z czasem oferta Antelope poszerzyła się o bezkompromisowe i świetnie brzmiące interfejsy audio, modelujące mikrofony oraz doskonały software. Wyjątkowe rezultaty oparte na nowatorskich technologiach wynikają z jego podejścia, które charakteryzuje się ciągłym poszukiwaniem innowacyjnych i nietypowych rozwiązań, co pomaga zachować odpowiedni balans pomiędzy klarownością i precyzją cyfrowego procesowania, a ciepłem i energią sprzętu analogowego. 

Odrobina historii

Jednym z podstawowych komponentów składowych zegarów marki Antelope są wykonane z kwarcowego kryształu oscylatory, zamknięte w zapewniających pełną stabilność i odpornych na temperaturę komorach. W połączeniu z autorskim, sześdziesięcioczterobitowym algorytmem AFC jitter management, powstałym w wyniku wielogodzinnych sesji odsłuchowych, a następnie dopracowywanym w kolejnych czterech generacjach urządzeń taktujących, zegary Antelope stały się niezbędnym wyposażeniem podczas wielogodzinnych i wymagających sesji. 

Warto przypomnieć, że firma Antelope była pionierem w stworzeniu ultra-stabilnego zegara Rubidium Atomic Clock, wykorzystywanego szeroko w środowisku pro-audio, adaptującego technologię ekstremalnie precyzyjnej synchronizacji, znanej z takich produktów jak satelity GPS oraz wykorzystywanej podczas transmisji telewizyjnych. Z kolei unikalny, potrójnie samplujący zegar Trinity Master Clock stał się fundamentem setek profesjonalnych studiów nagraniowych i postprodukcyjnych na świecie. 

W 2013 r. firma Antelope zdecydowała się poszerzyć pole działania łącząc ze sobą interfejs audio i konwerter. Tak powstał Orion32 AD/DA - zamknięty w klasycznej obudowie 1U interfejs udostępniający trzydziestodwukanałową sekcję I/O i wysokiej jakości konwertery. Biorąc pod uwagę stosunek jakości do ceny, nie było na rynku produktu, który mógłby mu dorównać, a co było jeszcze bardziej zaskakujące, wszystkie z dostępnych kanałów mogły być strumieniowane przy wykorzystaniu standardowego portu USB 2.0 oraz z bardzo niską latencją, co z kolei było możliwe dzięki zastosowaniu pracującego z wysoką prędkością chipu kontrolera USB, umieszczonego wewnątrz interfejsu.

Natychmiastowy sukces interfejsu Orion32 poprowadził do powstania kolejnych, świetnie przyjętych urządzeń – w 2015r. powstał Orion Studio, a rok później przenośny Zen Tour oraz rozbudowany Goliath.

W międzyczasie inżynierowie Antelope kontynuowali pracę nad ulepszaniem interfejsu Orion32, wyposażając go w specjalne wyjścia dedykowane monitorom studyjnym oraz oferując połączenia z wykorzystaniem super-szybkiego złącza Thunderbolt, czego rezultatem był stworzony w 2015r. interfejs Orion 32+, a dwa lata później Orion32 HD, który stał się prawdziwym przełomem, wprowadzając ulepszoną konwersję AD/DA oraz bezpośrednią łączność z Pro Tools HD dzięki złączu Digilink. 

Software i modelowanie FPGA

W tym samym czasie w segmencie interfejsów audio pojawił się nowy trend, bazujący na procesowaniu DSP. Dla przypomnienia, chipy DSP były od kilku dekad wykorzystywane w zewnętrznych kartach dźwiękowych oraz systemach Pro Tools, co pozwalało m.in. zwiększać moc obliczeniową komputerów, które jednak względem dzisiejszych standardów były dosyć niskie i wymagały usprawnienia.

Zastosowanie chipów DSP w interfejsach, pozwoliło na wcześniej niedostępną rejestrację materiału audio z praktycznie zerową latencją, podczas jednoczesnego monitorowania rezultatów w czasie rzeczywistym, z wykorzystaniem dostępnych wtyczek. Niezależnie od ustawień bufora, dogrywanie kolejnych ścieżek podczas jednoczesnego przetwarzania pełnej sesji stało się faktem. W niedługim czasie ceny tak zaprojektowanych interfejsów zaczęły się obniżać, umożliwiając szeroki dostęp nie tylko profesjonalistom, ale również całej rzeszy entuzjastów domowego nagrywania, bez konieczności poszerzania swojego zestawu o dodatkową wieżę komputerową, utylizującą kolejne karty procesowe.

Niestety problem z niedrogimi, szeroko wykorzystywanymi chipami DSP polega na tym, że procesowane brzmienie nie jest zbyt atrakcyjne, zwłaszcza względem aktualnych standardów, co z kolei powoduje, że spora ilość chipów musi zostać użyta w celu kompensacji tego zjawiska. I chociaż nie można nie zauważyć, że emulowanie analogowych konstrukcji za pomocą cyfrowych algorytmów przeszło długą drogę od powstania pierwszych wtyczek studyjnych, to dzięki Antelope Audio pojawiła się alternatywa – wykorzystywana w interfejsach firmy nowatorska technologia oparta na bibliotece brzmień modelujących legendarne urządzenia analogowe, wykorzystująca autorski chip FPGA (Field-Programmable Gate Array).

Inaczej niż tradycyjne mikroprocesory DSP, chip FPGA składa się z programowalnego szyku logicznych bloków, oferujących zdefiniowaną funkcjonalność i opisanych w HDL – języku komputerowym wykorzystywanym do opisu układów cyfrowych w tejże technice, co stanowi alternatywę dla szerzej znanego kodowania C++. 

Mówiąc prostszym językiem, przypomina to projektowanie wirtualnego obwodu, zamkniętego w pojedynczym chipie, a przez co perfekcyjnego jeżeli chodzi o emulowanie charakterystyk analogowego sprzętu audio! Procesy zachodzą równolegle w różnych miejscach chipu, co koresponduje do elektronów przepływających przez sieć przewodów, lamp i transformatorów w konstrukcjach analogowych i co istotne – z praktycznie zerową latencją. Warto odnotować, że jeżeli chip FPGA zostanie prawidłowo zoptymalizowany, to może napędzać wiele instancji efektowych, pracujących na bardzo wysokim poziomie przetwarzanego audio. 

Interfejsy Antelope Audio

W 2014 r. firma Antelope Audio zaprezentowała światu interfejs Zen Studio, który oddawał w ręce użytkowników modelowanie oparte na technologii wykorzystującej chip FPGA. Oferujący niewielką ilość efektów odpowiedzialnych za korekcję oraz kompresję sygnału i dodanym rok później doskonałym pogłosem Auraverb, Zen Studio położył fundament pod powstanie zespołu inżynierów odpowiedzialnych za kolejne interfejsy. 

Kilka lat później, ciągle rozrastająca się i bazująca na procesowaniu FPGA bliblioteka Antelope udostępnia użytkownikom ponad 70 efektów, wiernie emulujących legendarne analogowe konstrukcje – znajdziemy tu świetnie brzmiące zestawy gitarowe, klasyczne studyjne kompresory i korektory, uznane w branży preampy oraz wiele innych. Jeżeli tego jeszcze mało, to ten sam chip FPGA może jednocześnie napędzać stworzony przez Antelope system modelujących mikrofonów z serii Edge: Edge Solo , Edge Duo oraz Edge Quadro oraz Edge Go jak i mikrofon Verge.

Z początkiem 2019 r. zespół Antelope zaprezentował najnowszy i najbardziej zaawansowany z interfejsów - Orion 32+ | Gen3, uzupełniony o kompatybilny z systemem Pro Tools Orion32 HD | Gen 3 oraz rozbudowany Goliath HD | Gen 3. Wszystkie te interfejsy zostały wyposażone w bardziej wydajne chipy, gwarantujące jeszcze lepszą konwersję AD/DA, a ich zaktualizowane obwody elektryczne pozwalają na uzyskanie doskonałej jakości dźwięku, co ma również odzwierciedlenie w wykonywanych pomiarach.

W porównaniu do poprzednich modeli:

Antelope Audio Orion32+ | Gen 3

Orion 32+ | Gen 3 oferuje poziom wyjściowy wyższy o +24dBu oraz zakres dynamiki wyjść monitorów na poziomie 129dB. Interfejs jest nieco tańszy od poprzedniej wersji, chociaż należy zauważyć, że w zestawie startowym znajdziemy tylko 6 efektów opartych na chipie FPGA (reszta efektów możliwa do kupienia osobno). Urządzenie łączy się z komputerem za pośrednictwem portu USB 2.0 lub Thunderbolt.  

Antelope Audio Orion32 HD | Gen 3

Orion32 HD | Gen 3 pracuje w oparciu o flagową konwersję AD/DA wielokanałowej sekcji I/O oraz oferuje zakres dynamiki wyjść monitorowych na poziomie 136dB. W zestawie otrzymujemy 38 efektów pracujących w technologii FPGA (kolejne do kupienia osobno) Połączenia są realizowane za pomocą protokołu USB 3.0 lub bezpośrednio do karty Pro Tools HD/HDX z wykorzystaniem złącza Avid MiniDigiLink.

Antelope Audio Goliath HD | Gen 3

Goliath HD | Gen 3 również pracuje w oparciu o flagową konwersję AD/DA wielokanałowej sekcji I/O oraz oferuje zakres dynamiki wyjść monitorowych na poziomie 136dB. W zestawie znajdziemy 36 efektów oraz mikrofon modelujący Edge Duo, a to wszystko w niższej cenie, niż poprzedni interfejs Goliath HD. Należy jednak wziąć pod uwagę, że na starcie mamy do dyspozycji połączenia USB 3.0 oraz Thunderbolt, a możliwość połączenia z systemem Pro Tools HD wymaga zakupu dodatkowej licencji od firmy Avid.

Powyższe produkty reprezentują kulminację badań i rozwoju firmy Antelope w środowisku interfejsów audio, wykorzystujących efekty pracujące w napędzanej integralnym chipem technologii FPGA. I chociaż na dzień dzisiejszy wykorzystują one pełne możliwości systemu, to warto wspomnieć, że podczas prowadzonych na przełomie kilku ostatnich lat aktualizacji, stało się jasne, żę platforma FPGA ma również swoje ograniczenia.

Technologia FPGA wybija się jeżeli chodzi o emulowanie charakterystyki brzmieniowej urządzeń analogowych. Zarówno pod względem szybkości, mocy, jak i z punktu widzenia architektury jest doskonałym narzędziem do tego typu działań. Okazuję się jednak, że inne, o wiele prostsze pod względem kodowania procesy mogą być implementowane z wykorzystaniem standardowego chipu DSP.

Efekty bazujące na domenie czasowej, takie jak: pogłos, delay, czy zmieniający wysokość tonu pitch shifting, trudniej odwzorować w technologii opartej na procesowaniu FPGA, niż za pomocą chipa DSP. Podobnie ma się sprawa z wszelkiej maści efektami modulacyjnymi (flanger, phaser), czy od niedawna używanymi aplikacjami, odpowiadającymi za poprawę brzmienia pomieszczenia, w którym sygnał jest rejestrowany, czy te odpowiedzialne za redukcję szumu w nagraniach.

Dodatkowo, procesowanie DSP ma przewagę zarówno w szybkości powstawania nowych algorytmów, jak i w ich prostocie, ponieważ efekt stworzony dla platformy DSP, może być wykorzystywany w różnych chipach, podczas gdy chip FPGA, będący w swojej formie jakby niewielkim obwodem, musi zostać zmieniony, a następnie zoptymalizowany indywidualnie pod kątem danej aplikacji.

A co na to Igor Levin, założyciel i główny konstruktor firmy Antelope Audio?

„Czemu koncentrować się tylko na jednym rozwiązaniu, jeżeli możemy mieć oba!”

Interfejsy z serii Synergy Core

I tu właśnie znajduje się rdzeń najnowszych innowacji Antelope, zebranych razem w serii interfejsów Synergy Core (gra słów zamierzona) - nowatorskiej platformie procesowania dźwięku, wykorzystującej zarówno modelowanie FPGA, jak i procesowanie DSP. W skrócie działa to tak, że podobnie jak chipy DSP były używane do poszerzenia mocy obliczeniowej komputera, seria Synergy Core wykorzystuje chipy DSP do zwiększenia wydajności i mocy modelowania opartego na technologii FPGA.

Żeby lepiej zobrazować ten proces, należy zauważyć, że chip FPGA działa tu jak przewodnik w urządzeniach analogowych, kierując i pobierając sygnał z chipów DSP, zawsze kiedy zachodzi potrzeba, a zwłaszcza kiedy są one w stanie lepiej przetworzyć dany sygnał, niż w przypadku układu FPGA.

Pierwsze efekty łączące obie formy przetwarzania dźwięku w technologii Synergy Core to oparty na modulacji Flanger oraz Tremolo, a ta w pełni kreatywna technologia inżynieryjna otwiera podwoje dla niezliczonej ilości efektów, które będą pojawiać się w bibliotece Antelope Audio.

Interfejsy Antelope Audio wykorzystujące technologię Synergy Core:

Antelope Audio Discrete 4 Synergy Core

Discrete 4 Synergy Core opiera swoją pracę na połączeniu pojedynczego chipu FPGA oraz dwóch chipów DSP. W zestawie znajdziemy 36 efektów modelujących klasyczne konstrukcje typu vintage. Ten niedrogi, ale potężny interfejs desktopowy oferuje 4 przedwzmacniacze mikrofonowe oraz połączenia USB i Thunderbolt.

Antelope Audio Discrete 8 Synergy Core

Discrete 8 Synergy Core pracuje w oparciu o pojedynczy chip FPGA oraz dwa chipy DSP, oferując również 36 efektów modelujących klasyczne urządzenia analogowe. Rożnicę stanowi 8 przedwzmacniaczy mikrofonowych oraz obudowa umożliwiająca instalację w studyjnym ‘racku’. Dodatkowo znajdziemy tu przydatne w studiu aplikacje, takie jak wyjścia zegara Word Clock oraz Talkback, a to wszystko w przystępnej cenie.

Antelope Audio Orion Studio Synergy Core

Orion Studio Synergy Core to najbardziej rozbudowany interfejs w serii Synergy Core,  pracujący w oparciu o aż dwa chipy FPGA i sześć chipów DSP, co czyni go studyjnym koniem roboczym. Znajdziemy tu 12 preampów mikrofonowych, ulepszonych względem poprzedniego modelu Orion Studio, wykorzystujących dyskretne, 6-tranzystorowe obwody, pierwotnie zaprojektowane dla sprawdzonej w boju serii Discrete. Możemy skorzystać również z gwarantującego pełny ‘true-bypass’ wejścia ‘Direct-In’, które sprawdzi się podczas rejestracji bezpośredniej lub z wykorzystaniem zewnętrznych preampów.

Zen Tour Synergy Core to doskonałe rozwiązanie dla muzyków nagrywających w domu oraz rejestrujących próby swojego zespołu. Przyda się również podczas koncertów, pozwalając na ich pełną rejestrację, monitoring w czasie rzeczywistym a potem odsłuch materiału i udostępnienie go fanom. Podobnie jak w poprzedniej wersji, interfejs pracuje w oparciu o autorską technologię modelowania efektów FPGA, jednak z tą różnicą, że tym razem całe procesowanie odbywa się wewnątrz interfejsu, nie obciążając przy tym komputera. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu dwóch chipów FPGA i aż czterech procesorów DSP. Dzięki temu możemy nie tylko nagrywać, ale również monitorować sygnały z wykorzystaniem wszystkich efektów w czasie rzeczywistym! Warto zauważyć, że w zestawie znajdziemy aż 36 doskonale przygotowanych efektów, w tym rekreację legendarnego Auto-Tune. Zen Tour Synergy Core nie zapomina też o fanach syntezy modularnej - interfejs został wyposażony w sprzężone wyjścia liniowe 8DC, a gwarancją nieskazitelnego dźwięku jest system taktowania, oparty na pracy zegara atomowego. Jeżeli szukasz kompaktowego w budowie, ale rozbudowanego w możliwościach interfejsu, to Zen Tour Synergy Core może być dla ciebie.

Konwersja w technologii Synergy Core

Galaxy 64 to pierwszy na świecie 64-kanałowy konwerter AD/DA, a przy tym interfejs pracujący w autorskiej technologii Synergy Core. Zamknięty w obudowie 2U, udostępnia uznaną w branży analogowo-cyfrową sekcję I/O, oferując 64 analogowe kanały wejściowe oraz taką sama ilość kanałów wyjściowych, jak i połączenia Dante, HDX, Thunderbolt 3, AES/EBU oraz MADI. Ten interfejs gwarantuje stabilną i intuicyjną obsługę wszystkich sygnałów w studiu lub na scenie.

Uzbrojony w rewolucyjną technologię Synergy Core, GALAXY 64 bazuje na trzech autorskich chipach FPGA, sprzężonych z aż dwunastoma procesorami ARM DSP. Taki zestaw umożliwia dowolną konfigurację i procesowanie dziesiątków strumieni audio trafiających i wychodzących z urządzenia oraz wykorzystywanie setek niskolatencyjnych, pokładowych efektów studyjnych, a to wszystko bez jakiegokolwiek obciążania procesora używanego przez nas komputera. To wszystko pozwala przetwarzać zaawansowane sesje wykorzystujące masę efektów wzbogacających brzmienie. Warto odnotować, że trzeci z chipów FPGA odpowiedzialny jest za matrycę trasowania sygnałów oraz konwersję.

Dodatkowo dzięki zastosowaniu najwyższej jakości komponentów oraz masteringowych złącz wyjściowych, ten interfejs zapewnia dokładną i transparentną konwersję, dokładnie odtwarzając transjenty zawarte w sygnale oraz gwarantując bezpieczny zakres dynamiki - 124dB po stronie cyfrowej, 128db w stopniu analogowym i aż 130db na wyjściu monitorów! Czy wspominaliśmy, że pracujący w urządzeniu zegar z kryształowym oscylatorem zapewnia odsłuch praktycznie pozbawiony jittera oraz poszerzoną bazą stereo?!

Podsumowanie

Nie ma wątpliwości, że te kilka ostatnich lat to ekscytujący czas dla Antelope Audio i wszystkich użytkowników ich produktów. Pełne kreatywności podejście, wyniosło tę uznaną w branży markę, już od swych początków oferująca najwyższej jakości taktowanie urządzeń pro-audio, do poziomu jednego z liderów na rynku profesjonalnych interfejsów audio, modelowania mikrofonów, czy tworzenia studyjnych efektów. Nie wspominając o tym, że mają w ofercie najlepsze zegary w branży?!

*w artykule wykorzystaliśmy materiały własne, materiały Antelope Audio oraz materiały firmy Vintage King.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel